Menu dostępności

Zestawienie tygodniowe 15 – 22 czerwca


Departament Kontroli Zasobów Zagranicznych (OFAC) i Departament Sprawiedliwości Stanów Zjednoczonych w tym tygodniu ogłosiły sankcje wobec sześciu obywateli Nigerii za ich udział w przestępstwach dotyczących poczty elektronicznej (BEC) i oszustwach związanych z internetowymi romansami. Richard Uzuh, Micheal Olorunyomi, Alex Ogunshakin, Felix Okpoh, Nnamdi Benson i Abiola Kayode, byli zaangażowani w oszustwa, w wyniku których obywatele amerykańscy stracili ponad 6 milionów dolarów. Podszywali się pod dyrektorów wykonawczych i oszukiwali legalne firmy, namawiając do przelewania pieniędzy, ale także nabierali na romansowe oszustwa.

Korzystając z różnych taktyk manipulacji, osoby te uzyskały dostęp do nazw użytkowników, haseł i kont bankowych. Według Departamentu Skarbu USA, niektórzy z tych, którzy popełnili oszustwo romantyczne, korzystali z mediów społecznościowych i poczty e-mail, aby usprawnić socjotechniki.

„W wyniku dzisiejszych działań cała własność i udziały w majątku wyznaczonych osób będących w posiadaniu lub pod kontrolą obywateli amerykańskich lub w obrębie Stanów Zjednoczonych lub przejeżdżających przez Stany Zjednoczone są blokowane” ogłosił departament Kontroli Zasobów.

W latach 2015–2016 Uzuh i wspólnik zajmowali się oszustwami BEC, żądając i otrzymując środki z kont firm-ofiar. Często atakował ponad 100 firm w ciągu jednego dnia i uważa się, że jego program spowodował straty w wysokości ponad 6 300 000 USD. Od września 2015 r. do czerwca 2017 r. Olorunyomi i wspólnik zaangażowali się w program oszustwa ransomware’owego, w którym albo uzyskiwał fundusze bezpośrednio od ofiar, albo wykorzystywał ich rachunki bankowe w celu nielegalnego pozyskiwania pieniędzy. Program prawdopodobnie spowodował straty przekraczające 1 milion USD.


Apelacja Google odrzucona


Najwyższy sąd administracyjny Francji (Rada Stanu) w piątek oddalił skargę Google na grzywnę w wysokości 50 milionów euro za niedostarczenie odpowiednich informacji na temat polityki przetwarzania danych.

Grzywnę nałożył w 2019 r. francuski organ nadzorujący dane, CNIL.

Powodem był fakt, że Google utrudniał użytkownikom zrozumienie i zarządzanie preferencjami dotyczącymi wykorzystania ich danych osobowych, w szczególności w odniesieniu do ukierunkowanych reklam. Orzeczenie stosowało zasady zapisane w RODO. Google odwołał się. Ale w piątek Rada Stanu, francuski organ rządowy, który jest również sądem ostatniej instancji w sprawach sądownictwa administracyjnego, potwierdził orzeczenie CNIL. Jednocześnie stwierdził, że informacje, które Google przekazał użytkownikom „nie spełnia wymogów jasności i dostępności wymaganych przez RODO”, nawet jeśli charakter i ilość zebranych danych były „szczególnie ingerujące”.

Rada stwierdziła, że rekordowa grzywna CNIL nie była nieproporcjonalna „biorąc pod uwagę szczególną wagę popełnionych naruszeń, ich ciągły charakter i czas trwania, pułapy kar przewidziane w RODO (do czterech procent obrotu) oraz sytuację finansową Google”. W oświadczeniu przesłanym do AFP amerykański gigant powiedział, że „zbada teraz zmiany, które musimy wprowadzić”.

CNIL zauważył w swoim orzeczeniu, że szczegóły dotyczące tego, jak długo dane osoby mogą być przechowywane i do czego są wykorzystywane, zostały rozłożone na kilka różnych stron internetowych. Modyfikowanie preferencji danych użytkownika wymagało klikania różnych stron, takich jak „Więcej opcji”, a często opcje akceptacji warunków Google były domyślnie ustawione.

To nie był pierwszy raz, kiedy regulator ukarał Google. W 2014 r. na spółkę nałożono grzywnę w wysokości 150 000 euro – maksymalne możliwe w danym momencie – za nieprzestrzeganie wytycznych dotyczących prywatności. A w 2016 r. nałożyła karę w wysokości 100 000 euro za nieprzestrzeganie zasady „prawa do bycia zapomnianym”.


Luka w IBM- Maximo


Luka o wysokim poziomie zagrożenia, łatana niedawno przez IBM w rozwiązaniu Maximo do zarządzania zasobami, ułatwia hakerom poruszanie się w sieciach korporacyjnych, ostrzegła w czwartek firma Positive Technologies.

Luka w zabezpieczeniach, CVE-2020-4529, została opisana jako problem fałszowania żądań po stronie serwera (SSRF), który umożliwia uwierzytelnionemu atakującemu wysyłanie nieautoryzowanych żądań z systemu, co według IBM może ułatwić inne ataki. Wada wpływa na Maximo Asset Management 7.6.0 i 7.6.1 i prawdopodobnie starsze wersje. Firma IBM wydała aktualizację, która powinna naprawić tę lukę i udostępniła również obejścia i środki zaradcze.

Maximo Asset Management ma na celu pomóc organizacjom w branżach wymagających dużych zasobów zarządzać aktywami fizycznymi. Rozwiązanie jest stosowane w różnych sektorach, w tym w przemyśle naftowym i gazowym, lotniczym, produkcji samochodów, kolei, farmaceutycznym, zakładach użyteczności publicznej i elektrowniach jądrowych.

IBM zwrócił uwagę, że ta luka wpływa również na rozwiązania branżowe, jeśli używają wersji podstawowej, której dotyczy problem. Obejmuje to Maximo dla lotnictwa, nauk przyrodniczych, ropy i gazu, energii jądrowej, transportu i mediów.

Chociaż wykorzystanie tej luki wymaga dostępu do systemu w docelowej organizacji, atak może zostać przeprowadzony ze stacji roboczej pracownika magazynu, co może być łatwiejsze do zhakowania.

Popularne

Grupa ransomware zyskuje pełną kontrolę nad platformą Azure! Analiza ataku

Grupa ransomware zyskuje pełną kontrolę nad platformą Azure! Analiza ataku

Ciekawe informacje przynoszą badacze Microsoft. Opisali oni, w jaki sposób często omawiane przez nas ataki na AD mogą posłużyć do przejęcia całego środowiska chmurowego. Jako przykład służy Storm-0501 ...
PromptLock – pierwszy ransomware oparty na sztucznej inteligencji!

PromptLock – pierwszy ransomware oparty na sztucznej inteligencji!

MalwareAI, czyli złośliwe oprogramowanie oparte na sztucznej inteligencji, jest bliżej, niż oczekiwano. Odkryto pierwszą rodzinę ransomware wykorzystującą systemy sztucznej inteligencji do operacji lokalny...
Cyberprzestępcy sięgają po formularze „Contact Us” – nowy atak phishingowy na firmy produkcyjne

Cyberprzestępcy sięgają po formularze „Contact Us” – nowy atak phishingowy na firmy produkcyjne

Najnowsza kampania phishingowa, ujawniona przez badaczy z Check Point, koncentruje się na firmach z sektora produkcyjnego oraz innych kluczowych elementach łańcuchów dostaw. Jej szczególna złośliwość polega n...
Popularne oszustwa na WhatsAppie i jak ich uniknąć

Popularne oszustwa na WhatsAppie i jak ich uniknąć

Z ponad dwoma miliardami użytkowników WhatsApp oferuje ogromną pulę potencjalnych celów dla scamerów. Aby jeszcze bardziej skomplikować sprawę, oszuści cały czas zdobywają nowe wyrafinowane umiejętno...
Atak na Palo Alto Networks. Jak kradzież tokenów OAuth z Salesloft Drift doprowadziła do wycieku danych klientów w Salesforce

Atak na Palo Alto Networks. Jak kradzież tokenów OAuth z Salesloft Drift doprowadziła do wycieku danych klientów w Salesforce

2 września Palo Alto Networks poinformowało o incydencie bezpieczeństwa: atakujący, korzystając z wykradzionych tokenów OAuth (pochodzących z kompromitacji aplikacji Salesloft Drift), uzyskali dostęp...