Menu dostępności

FBI ostrzega o atakach TDoS, które mogą kosztować ludzkie życie

Zgodnie z ostrzeżeniem wydanym wspólnie przez DHS (ang. Department of Homeland Security) oraz FBI cyberprzestępcy na terenie całych Stanów Zjednoczonych przeprowadzają ataki, których celem jest obezwładnienie sieci telefonicznych centrów łączności i telefonów alarmowych. Jakby ratownicy medyczni na całym Świecie nie byli już wystarczająco przeciążeni…

Informacje otrzymane z różnych podmiotów wskazują na możliwość ataków na systemy telefoniczne sektora publicznego. Dziesiątki takich ataków były wymierzone w administracyjne linie PSAP (ang. public safety answering points). Sprawcy ataku przeprowadzili dużą liczbę połączeń przeciwko docelowej sieci, blokując system przed odbieraniem legalnych połączeń. Ten typ ataku nazywany jest atakiem TDoS lub atakiem typu „odmowa usługi telefonicznej”. Wiele podobnych ataków miało miejsce na różne firmy i podmioty publiczne, w tym na sektor finansowy, ale problemem są przede wszystkim te związane z operacjami ratunkowymi, w tym pogotowie lotnicze, pogotowie ratunkowe i komunikację szpitalną.

Według ostrzeżenia FBI, ostatnie ataki TDoS są częścią dziwacznego planu wymuszeń, który najwyraźniej zaczyna się od telefonu do organizacji od osoby, która twierdzi, że reprezentuje firmę windykacyjną. Dzwoniący zwykle ma jakiś mocny akcent i prosi o rozmowę z obecnym lub byłym pracownikiem na temat zaległego długu. W przypadku braku zapłaty od osoby lub organizacji sprawca przeprowadza atak TDoS. Organizacja zostanie wtedy zaatakowana ciągłym strumieniem połączeń przez nieokreślony okres czasu.

DHS zauważa, że ataki mogą uniemożliwić wykonanie zarówno połączeń przychodzących, jak i wychodzących, a ostrzeżenie spekuluje, że biura rządowe / służby ratunkowe są „celem” ze względu na konieczność stałej dostępności linii telefonicznych. Alert mówi, że ataki zwykle następują po kontakcie osoby z mocnym akcentem, żądającej od firmy płatności w wysokości 5000 USD. Domniemanym powodem jest niewywiązanie się przez pracownika, który albo nie pracuje już w PSAP, albo nigdy tego nie zrobił. Pełne ostrzeżenie zostało ponownie opublikowane tutaj.
Żaden oficjalny alert nie określa, w jaki sposób przeprowadzane są takie ataki i skąd atakujący generują tak ogromną ilość połączeń telefonicznych.

Według świeżego raportu firmy SecureLogix, która sprzedaje usługi bezpieczeństwa centrom telefonicznym, bezpłatne oprogramowanie IP-PBX, takie jak Asterisk, a także komputerowe narzędzia do generowania połączeń i łatwo dostępne usługi SIP, pozwalają atakującym na skonfigurowanie swojej sieci do przeprowadzenia takich ataków.
Firma twierdzi, że ataki TDoS mogą być trudne do wykrycia, ponieważ atakujący zwykle zmienia identyfikator dzwoniącego przy każdym połączeniu. Ataki nie mogą zostać szybko przypisane do pierwotnego operatora oraz bardzo trudno odróżnić je od legalnych połączeń. Dodatkowo połączenia te są specjalnie skonfigurowane tak, aby przechodziły przez wielu różnych dostawców usług telefonicznych, co utrudnia ich śledzenie i jest bardziej czasochłonne.
SecureLogix powiedział dodatkowo, że ataki TDoS mogą wykorzystywać prostą zawartość audio, w tym biały szum lub ciszę (które można zignorować jako problem techniczny), dźwięk w obcym języku (reprezentujący zdezorientowanego użytkownika) lub powtarzające się wzorce DTMF.

Takie techniki są bardzo proste i stosowane na Świecie od lat. Głównie w celu zajmowania infolinii konkurencji i tym samym psucia wizerunku ich marki. Teraz na masową skalę wykorzystują je cyberprzestępcy do wyłudzania pieniędzy i blokowania krytycznych usług medycznych i centrów reagowania. Skutki takich operacji mogą być tragiczne, dlatego sprawą w USA zajęło się FBI.
W przyszłości takie ataki mogą być jeszcze poważniejsze. Po prostu generując więcej połączeń lub używając większej liczby punktów wejścia do sieci, można wygenerować o wiele więcej ruchu, co skutkuje bardzo kosztownym atakiem zwieszającym całą sieć telefoniczną lub urządzenia do niej podłączone.

Popularne

Jak zmienić nieznane/zapomniane hasło Administratora na Windows?

Jak zmienić nieznane/zapomniane hasło Administratora na Windows?

W tym artykule pokażemy, jak możemy zmienić hasło administratora na komputerze posiadając do niego fizyczny dostęp. Artykuł ten można potraktować także jako przestrogę dla firm, które nie zaimplementowały jeszcze odpo...
Zero-day i groźna eskalacja uprawnień w systemie Windows –  analiza CVE-2025-59230 i ostrzeżenie CISA

Zero-day i groźna eskalacja uprawnień w systemie Windows –  analiza CVE-2025-59230 i ostrzeżenie CISA

Ostrzegamy wszystkie firmy i instytucje przed nowo ujawnioną luką w systemie Microsoft Windows – CVE-2025-59230. Jest to poważna podatność, umożliwiająca lokalnemu atakującemu z niskimi uprawnieniami uzyskanie...
Jak poznać hasło administratora lub użytkowników logujących się do Twojego komputera?

Jak poznać hasło administratora lub użytkowników logujących się do Twojego komputera?

Jeśli masz odrobinę szczęścia lub „odpowiednie umiejętności” i potrafisz zdobyć lokalne uprawnienia administracyjne na Twoim komputerze w firmie lub zaliczasz się do grona tych szczęściarzy, którzy pracuj...
Jak awaria Azure Front Door rzuciła cień na globalne usługi chmurowe

Jak awaria Azure Front Door rzuciła cień na globalne usługi chmurowe

W środę 9 października użytkownicy platformy Microsoft Azure na całym świecie doświadczyli poważnych zakłóceń. Wiele usług stało się niedostępnych, a administratorzy nie mogli nawet zalogować się do portalu...
Czego nie mówi Broadcom? Luka w VMware jest banalna do wykorzystania i korzysta z niej co najmniej jedna grupa hakerska!

Czego nie mówi Broadcom? Luka w VMware jest banalna do wykorzystania i korzysta z niej co najmniej jedna grupa hakerska!

Niedawno załatana wysoce poważna luka w zabezpieczeniach VMware jest wykorzystywana jako zero-day od października 2024 roku do wykonywania kodu z podwyższonymi uprawnieniami. Taką informacją podzieliło się w...