Menu dostępności

Maile będą już przychodzić! Błąd naprawiony przez Microsoft

W korporacyjnym świecie wraz ze zmianą daty na 2022 rok w niektórych organizacjach przestały docierać maile do użytkowników. Wszystkiemu winien był błąd w sprawdzaniu sygnatur plików przez silnik anty-malware wbudowany w Exchange. Na szczęście błąd ten został szybko naprawiony przez Microsoft przez poprawkę wydaną w ubiegły weekend.

Microsoft wyjaśnił wszystko na swoim blogu. Czytamy tam między innymi, że problem dotyczy tylko środowisk on-premise w wersji 2016 lub 2019, w których aktywny jest moduł AV. Microsoft zapewnia również, że nie jest to żadna dziura czy bug związany z bezpieczeństwem i nie mamy czego się obawiać. To tylko sprawdzanie wersji sygnatury plików powoduje awarię i crash silnika AV, a to z kolei skutkuje blokowaniem wiadomości w kolejkach transportowych na serwerze.

Problem odbił się dużym echem w Internecie, co możemy zobaczyć poniżej:

Zaczął też zwracać uwagę administratorów, gdy rozpoczął się rok 2022, powodując, że serwery nie dostarczały wiadomości e-mail, a jednocześnie wyświetlały następujący komunikat: „The FIP-FS 'Microsoft’ Scan Engine failed to load. PID: 23092, Error Code: 0x80004005. Error Description: Can’t convert '2201010001′ to long.”

W logu aplikacyjnym można było za to znaleźć następujące wpisy:


Naprawa problemu

Microsoft zagregował szybko prezentując rozwiązanie naprawiające problematyczny moduł. Poprawkę można wdrożyć na dwa sposoby: – automatyczny – wykonując dostarczony przez MS skrypt – ręczny – usuwając pliki z silnika AV i instalując nowe


Metoda Automatyczna
  • Pobierz skrypt tutaj: https://aka.ms/ResetScanEngineVersion
  • Przed uruchomieniem skryptu zmień zasady wykonywania skryptów PowerShell, uruchamiając Set-ExecutionPolicy -ExecutionPolicy RemoteSigned
  • Uruchom skrypt na każdym serwerze Exchange z rolą mailbox, który pobiera aktualizacje chroniące przed złośliwym oprogramowaniem w Twojej organizacji 

Skrypt ten można uruchomić równolegle na wielu serwerach. Po zakończeniu skryptu powinniśmy zobaczyć dane wyjściowe podobne do poniższych:


Metoda Manualna

Zamiast używać skryptu, klienci mogą również ręcznie wykonać kroki w celu rozwiązania problemu i przywrócenia usługi. Aby ręcznie rozwiązać ten problem, należy wykonać następujące kroki również na każdym z serwerów Exchange z rolą „Mailbox”. Problem ten nie dotyczy serwerów z rolą „Transport Edge”.

1. Sprawdź, czy wersja, której dotyczy problem, jest zainstalowana: – Uruchom Get-EngineUpdateInformation i sprawdź informacje UpdateVersion. Jeśli zaczyna się od „22…”, kontynuuj. Jeśli zainstalowana wersja zaczyna się od „21…”, nie musisz podejmować żadnych działań.

2. Usuń istniejący silnik i metadane: – Zatrzymaj usługę Microsoft Filtering Management. Po wyświetleniu monitu o zatrzymanie usługi Microsoft Exchange Transport kliknij przycisk Tak. – Użyj Menedżera zadań, aby upewnić się, że updateservice.exe nie jest uruchomiony. – Usuń następujący folder: %ProgramFiles%\Microsoft\Exchange Server\V15\FIP FS\Data\Engines\amd64\Microsoft. – Usuń wszystkie pliki z następującego folderu: %ProgramFiles%\Microsoft\Exchange Server\V15\FIP-FS\Data\Engines\metadata.

3. Aktualizacja do najnowszego silnika: – Uruchom usługę Microsoft Filtering Management i usługę Microsoft Exchange Transport. – Otwórz powłokę Exchange Management Shell, przejdź do folderu Scripts (%ProgramFiles%\Microsoft\Exchange Server\V15\Scripts) i uruchom Update-MalwareFilteringServer.ps1 .

4. Sprawdź informacje o aktualizacji silnika: – W powłoce zarządzania Exchange uruchom Add-PSSnapin Microsoft.Forefront.Filtering.Management.Powershell. – Uruchom Get-EngineUpdateInformation i sprawdź, czy informacja UpdateVersion to 2112330001 (lub nowsza)

Po zaktualizowaniu Microsoft zaleca oczywiście sprawdzenie czy przepływ poczty działa i czy zdarzenia błędów FIPFS nie są obecne w dzienniku zdarzeń w logu aplikacyjnym.

Popularne

Grupa ransomware zyskuje pełną kontrolę nad platformą Azure! Analiza ataku

Grupa ransomware zyskuje pełną kontrolę nad platformą Azure! Analiza ataku

Ciekawe informacje przynoszą badacze Microsoft. Opisali oni, w jaki sposób często omawiane przez nas ataki na AD mogą posłużyć do przejęcia całego środowiska chmurowego. Jako przykład służy Storm-0501 ...
PromptLock – pierwszy ransomware oparty na sztucznej inteligencji!

PromptLock – pierwszy ransomware oparty na sztucznej inteligencji!

MalwareAI, czyli złośliwe oprogramowanie oparte na sztucznej inteligencji, jest bliżej, niż oczekiwano. Odkryto pierwszą rodzinę ransomware wykorzystującą systemy sztucznej inteligencji do operacji lokalny...
Popularne oszustwa na WhatsAppie i jak ich uniknąć

Popularne oszustwa na WhatsAppie i jak ich uniknąć

Z ponad dwoma miliardami użytkowników WhatsApp oferuje ogromną pulę potencjalnych celów dla scamerów. Aby jeszcze bardziej skomplikować sprawę, oszuści cały czas zdobywają nowe wyrafinowane umiejętno...
Cyberprzestępcy sięgają po formularze „Contact Us” – nowy atak phishingowy na firmy produkcyjne

Cyberprzestępcy sięgają po formularze „Contact Us” – nowy atak phishingowy na firmy produkcyjne

Najnowsza kampania phishingowa, ujawniona przez badaczy z Check Point, koncentruje się na firmach z sektora produkcyjnego oraz innych kluczowych elementach łańcuchów dostaw. Jej szczególna złośliwość polega n...
Uwaga! Ataki na użytkowników Apple wykorzystujące lukę zero-day w WhatsAppie!

Uwaga! Ataki na użytkowników Apple wykorzystujące lukę zero-day w WhatsAppie!

O platformie WhatsApp pisaliśmy wielokrotnie. Dzisiaj mamy ku temu kolejny powód. WhatsApp udostępnił szczegóły dotyczące podatności typu zero-day, która została wykorzystana w kampanii szpiegującej, w ukierunk...