Menu dostępności

Jak bezpiecznie prowadzić wideo-rozmowy?

Wraz ze wzrostem popularności wideokonferencji ujawniły się problemy związane z prywatnością i bezpieczeństwem. Bezpieczeństwo wideo-rozmów to nie tylko temat dla agencji rządowych i RODO. Dobre praktyki i zasady bezpieczeństwa aplikacji i usług, z których korzystasz w domu i w pracy są niezwykle ważne i niestosowanie ich może mieć poważne konsekwencje.

Wideokonferencje są dziś powszechne i dostępne praktycznie z każdego urządzenia komputerowego mogącego łączyć się do Internetu. Dlatego, jeśli mówimy o ich bezpieczeństwie mamy przede wszystkim na myśli odpowiednie zabezpieczenie rozmowy i korzystanie z zaufanych aplikacji.


O jakich zagrożeniach mówimy?

Za sprawą ogromnej popularności wideo-rozmów, cyberprzestępcy rozpoczęli serię nowych ataków na tę technologię i korzystających z niej użytkowników. Oto kilka z nich, które zaobserwowaliśmy do tej pory:

  • „Bombardowanie” spotkania – tzw. meeting bombing, to przypadek kiedy link lub identyfikator spotkania zostanie odkryty przez osobę z zewnątrz, która posiada złe zamiary. W takim wypadku osoba trzecia może dołączyć do spotkania w dwóch celach. Albo aby podsłuchiwać, albo aby spowodować zamieszanie i zniszczyć spotkanie. Przestępcy, który uzyskują nieuprawniony dostęp do krytycznych sesji, często generują setki kont maszynowych, które łączą się do takiego spotkania i powodują zwieszenie i zamknięcie sesji dla wszystkich uczestników. To typowe działania destrukcyjne.
  • Złośliwe linki – uczestnik spotkania, który ma złośliwe zamiary, wrzuca na czat konferencji złośliwe linki do pobrania malware. To bardzo częsty zabieg i bardzo skuteczny, gdyż praktycznie żadne narzędzie do wideo-rozmów nie ma posiada filtracji czatu pod względem spamu czy złośliwych plików.
  • Skradzione linki do spotkań – w tym przypadku chodzi o spotkania, które odbywają się cyklicznie pod tym samym linkiem, np. w prywatnym lub publicznym pokoju. Aby uniknąć nieautoryzowanego dostępu do spotkań, należy włączyć opcję braku możliwości dołączenia przed gospodarzem. W niektórych narzędziach ustawienie to jest wyłączone domyślnie.
  • Udostępnianie danych – praktycznie każde narzędzie do rozmów grupowych posiada możliwość udostępniania plików uczestnikom spotkania. Przed taką czynnością należy upewnić się, że połączenie na pewno jest szyfrowane end-to-end. Nie zawsze jest nam obojętne czy nasze poufne informacje zostaną udostępnione firmą trzecim.
  • Ataki Zero-Day – w wielu narzędziach do zdalnych sesji, udostępniających pulpit oraz dających możliwość przekazania kontroli wykrywane są podatności Zero-Day. Oznacza to na przykład, że nieuprawniona osoba będzie w stanie nagrywać nasz pulpit lub nawet przechwytywać znaki wpisywane z klawiatury. Tutaj jedyną opcją jest korzystanie z zaufanych aplikacji i stałe ich aktualizowanie.

Co powinniśmy zrobić?

Każdy kto korzysta z wideo-rozmów (a teraz praktycznie każdy) powinien zadbać o kilka podstawowych zasad, które nie są trudne do stosowania, a uchronią przed większością wyżej wypisanych zagrożeń:

  • Wymagaj hasła – jako gospodarz spotkania jest to działanie nr 1, które możesz podjąć. Ustaw hasło jako obowiązkowe dla wszystkich uczestników oraz dodatkowo zadbaj o nieudostępnianie danych organizatora i identyfikatora spotkania.
  • Weryfikuj uczestników – podczas wysyłania zaproszenia sprawdź dokładnie listę uczestników. Usuń wszystkich, którzy nie powinni brać w nim udziału. W przypadku spotkań poufnych, zwiększ bezpieczeństwo i wymagaj od użytkowników uwierzytelnienia (na przykład poprzez włączenie kamery czy podanie dodatkowego kodu).
  • Sprawdzaj zaproszenia, które otrzymujesz – jest to bardzo ważne, jeśli jesteś w roli uczestnika. Popularnym phishingiem jest podsyłanie do użytkowników fałszywych linków do spotkań i kazanie im o podanie danych uwierzytelniających, na przykład adresów mailowych i haseł.
  • Aktualizowanie oprogramowania – standard, jeśli chodzi o bezpieczeństwo, tyczy się to przede wszystkich właśnie popularnych komunikatorów, ponieważ podatności najczęściej są znajdywane w nich.
  • Zachowaj poufność – przy udostępnianiu pulpitu upewnij się, że nie pokazujesz w tle niczego poufnego. Nie udostępniaj również poufnych informacji innym uczestnikom, jeśli ich nie znasz.
  • Zgłaszaj podejrzane działania – jeśli korzystasz z wideokonferencji w pracy, zawsze zgłaszaj odpowiednim osobom z IT wszelkie podejrzane aktywności, które zauważysz.

Popularne

Grupa ransomware zyskuje pełną kontrolę nad platformą Azure! Analiza ataku

Grupa ransomware zyskuje pełną kontrolę nad platformą Azure! Analiza ataku

Ciekawe informacje przynoszą badacze Microsoft. Opisali oni, w jaki sposób często omawiane przez nas ataki na AD mogą posłużyć do przejęcia całego środowiska chmurowego. Jako przykład służy Storm-0501 ...
PromptLock – pierwszy ransomware oparty na sztucznej inteligencji!

PromptLock – pierwszy ransomware oparty na sztucznej inteligencji!

MalwareAI, czyli złośliwe oprogramowanie oparte na sztucznej inteligencji, jest bliżej, niż oczekiwano. Odkryto pierwszą rodzinę ransomware wykorzystującą systemy sztucznej inteligencji do operacji lokalny...
Popularne oszustwa na WhatsAppie i jak ich uniknąć

Popularne oszustwa na WhatsAppie i jak ich uniknąć

Z ponad dwoma miliardami użytkowników WhatsApp oferuje ogromną pulę potencjalnych celów dla scamerów. Aby jeszcze bardziej skomplikować sprawę, oszuści cały czas zdobywają nowe wyrafinowane umiejętno...
Cyberprzestępcy sięgają po formularze „Contact Us” – nowy atak phishingowy na firmy produkcyjne

Cyberprzestępcy sięgają po formularze „Contact Us” – nowy atak phishingowy na firmy produkcyjne

Najnowsza kampania phishingowa, ujawniona przez badaczy z Check Point, koncentruje się na firmach z sektora produkcyjnego oraz innych kluczowych elementach łańcuchów dostaw. Jej szczególna złośliwość polega n...
Jak zmienić nieznane/zapomniane hasło Administratora na Windows?

Jak zmienić nieznane/zapomniane hasło Administratora na Windows?

W tym artykule pokażemy, jak możemy zmienić hasło administratora na komputerze posiadając do niego fizyczny dostęp. Artykuł ten można potraktować także jako przestrogę dla firm, które nie zaimplementowały jeszcze odpo...